Blog

Kiezen we boodschappen vanuit prijs of waarden?

Je staat in de supermarkt voor de keuze: een fles cola van een A-merk of van het huismerk. Welke kies je dan? En wat bepaalt die keuze? Maakt het uit of je de fles voor jezelf of voor een ander koopt? Of bepalen andere factoren je keuze?

Vaak speelt de prijs een grote rol. Wanneer de ene fles cola bijna twee keer zo duur is, wordt de motivatie om voor het huismerk te kiezen een stuk groter. Toch zijn er ook andere factoren die mee kunnen spelen, smaak bijvoorbeeld. De smaak geeft voor mij de toegevoegde waarde om toch voor een A-merk te gaan in plaats van het goedkopere merk. Het doel om een fles cola te kopen is ook relevant, ik neem bijvoorbeeld niet zo snel een fles cola standaard mee in mijn boodschappen. Mocht dat wel het geval zijn, dan kan dat ook de keuze beïnvloeden, omdat je veel vaker dat bedrag uitgeeft. Het is voor mij dus een luxe en geen standaard product.

In mijn werk zie ik bij duurzaamheidssessies bepaalde keuzes naar voren komen die aansluiten bij de duurzame ambities voor een project. Toch wordt dan vaak als eerste gecontroleerd of die maatregelen niet duurder zijn dan een (standaard) maatregel die misschien wel minder goed past bij de ambities voor het project. Vervolgens wordt vaak de keuze gemaakt om maatregelen niet te kiezen wanneer ze meer geld kosten. Zo zie je dat kosten vaak sturend zijn. Maken we op deze manier de beste keuze, de keuze die ons uiteindelijk de grootste meerwaarde gaat opleveren? En de keuze die het beste past bij onze duurzame ambitie? Of zouden we de keuze beter op een andere manier kunnen maken, om zo onze doelen beter te bereiken?


Dit was een preview van een blog van Tauw, geschreven door Nicolette van der Zwaag. Lees hier het volledig blog. 

Deel dit artikel