Blog

Wat veel managers niet weten (maar sociale wetenschappers wel)

Dát zijn de leuke bezoeken. Waar je in een mooie entourage wordt ontvangen, bevlogen mensen spreekt én naar huis gaat met een stuk inspiratie. Ik was te gast bij VERBIND&, een organisatie die leidinggevenden en ondernemers helpt hun organisaties “anders vast te houden”. Ik ging naar huis met een nieuw geleerd feit dat de meeste managers niet kennen maar sociale wetenschappers wel: traditionele beloningen zijn niet altijd zo effectief als we denken.

Als je de 40 voorbij bent, denk je dat je het allemaal wel weet. Duitsland wint altijd in de laatste minuut, als we niet ingrijpen gaat de wereld naar de knoppen en ‘money makes the world go round’. Dat laatste blijkt echter niet helemaal te kloppen (dat eerste trouwens ook niet).

 

Natuurlijk, geld verdienen en rijk worden is een drijfveer voor velen. Dat staat buiten kijf. Maar helpt het ook als je mensen financiële beloningen in het vooruitzicht stelt? Gaan ze dan hun werk beter of sneller doen? Ik weet niet waarom, maar op de één of andere manier heb ik dat wel altijd aangenomen. Totdat ik een paar weken geleden een tip kreeg om deze TED Talk van Daniël Pink te bekijken.

Geld is contraproductief

Samenvatting van het filmpje (maar zelf kijken is leuker en beter!), vrij vertaald: onderzoek wijst uit dat een financiële bonus contraproductief werkt, mensen en groepen gaan er slechter door presteren. Waarom? Omdat hun focus op die bonus hen afleidt van de taak die ze hebben, ze zijn minder in staat om de creatieve delen van hun hersenen te gebruiken.

 

Voor sommigen van u misschien geen nieuws? Voor mij wel, en ook een hersenkraker. Wat me namelijk bezig houdt, is de vraag: wat betekent dat voor de samenwerking in de bouw & infra? Ik heb altijd gedacht: als we objectief aantonen dat het subjectieve ‘beter samenwerken’ geld oplevert (of bespaart), dan is dát het ultieme middel om mensen te overtuigen dat ze in die samenwerking moeten gaan investeren. Maar het inzicht van Daniël Pink zet alles op losse schroeven. Zelfs al slagen we erin om de ‘winst’ van samenwerking objectief in euro’s uit te drukken, dan is het nog maar de vraag of die prikkel er voor gaat zorgen dat de samenwerking beter gaat verlopen. Maar welke factoren zijn dan wel van invloed?

Ruimte en vertrouwen

Ik sprak hierover met de eigenaren van VERBIND&, Don Bezemer en Marc Luttikhuis (die laatste wees me op de TED Talk van Daniël Pink), die zich onlangs aansloten als partner van het Bouwgenootschap. Zij gaven me een inkijk in de wijze waarop zij leidinggevenden en ondernemers helpen hun organisaties “anders vast te houden”. Daarbij gaat het dus (juist) niet over carrots en sticks maar over verbinden, ruimte en vertrouwen geven en positieve energie opwekken (zie onderstaand kader).

Concrete instrumenten 

Ik was benieuwd hoe factoren in de praktijk dan concreet werden gemaakt en kreeg daarom diverse voorbeelden te zien van opdrachten bij klanten. Ik werd aangenaam verrast door de mix van inspiratie, concrete instrumenten en duidelijke trajecten. Bijvoorbeeld voor de implementatie van assetmanagement bij organisaties: geen kwestie van even een systeem toepassen maar een veranderopgave waarbij mensen goed begeleid moeten worden. Of voor het écht invulling geven aan de gevleugelde term ‘mensen in hun kracht zetten’: ook daar een concrete aanpak, onder andere met instrumenten gericht op het meten van competenties en de ontwikkeling daarin.

 

Op weg naar huis, vol met gedachten, besefte ik maar weer eens: verandermanagement is een echt vak. En mensen met blauwe hoeden, zoals ik en de meesten in de bouw & infra, kunnen daar waarschijnlijk nog veel van profiteren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kader | bron

“Een nieuwe maatschappelijke realiteit daagt bedrijven uit om duurzaam te innoveren. Door te innoveren kunt u nieuwe producten ontwikkelen, betere kwaliteit leveren, nieuwe verdienmodellen vinden en efficiënter te werk gaan. Bij innovatie denken we al snel aan technologische of digitale vooruitgang, maar het overgrote deel (77%) van het innovatiesucces is het resultaat van sociale innovatie. Sociale innovatie gaat over slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren. Het verandert de manier waarop we met elkaar samenwerken om het beste uit onszelf én ons werk te halen. In de basis gaat het over de bevlogen medewerker als motor voor duurzame groei.”

 

Deel dit artikel